Využití ve výuce
Program nepatří mezi explanační, ale testovací aplikace. Dle našeho názoru má žáky s novými věcmi seznamovat učitel, který jako jediný může výuku citlivě přizpůsobit reakcím žáků. Učitel také, na rozdíl od počítače, dokáže s žáky na dané téma diskutovat a rozvíjet jejich schopnost o faktech přemýšlet a pracovat s nimi. Úspěšný jedinec by však, kromě schopnosti přemýšlet, měl také mít základní faktografické vědomosti. Nelze přemýšlet a analyzovat problém, o kterém nic nevím (jen z vody polévku neuvařím). A právě zde je místo pro nasazení výpočetní techniky. To je to místo, kde učitele opravdu dokáže plnohodnotně zastoupit počítač.
Náš program si tedy neklade za úkol žáka vyučovat, ale rozvíjet jeho již získané znalosti a zkušenosti a formou hry je upevňovat.
Praktické zkušenosti s programy na ZŠ
Programy Světová orientace a Zeměpis ČR máme na naší škole nainstalovány od roku 1996. Původní verzi v DOSu jsme v roce 1997 vyměnili za novou ve Windows, což usnadňuje přístup k programům i těm vyučujícím, kteří mají minimální znalosti s prací na PC.
Programy využíváme v nepovinných hodinách informatiky i ve vyučování zeměpisu. Výhodou programů je dvojí režim ukazování na mapě / doplňování jmen, což umožňuje oboustranné procvičování orientace na mapě, i když žáci s menší zkušeností s psaním na klávesnici, raději volí režim ukazování.
Průběžná informace o úspěšnosti žáky vhodně motivuje, stupeň náročnosti jsme si však upravili pro podmínky naší školy (ZŠ), což některé jiné programy neumožňují. Programy vyučující využívají hlavně k učení a procvičování, některé volby i ke zkoušení (ukazování států,měst,řek,....testy).
Výhodou je, že program chyby nejen počítá, ale i eviduje záměny, takže na závěr může vyučující posoudit, zda jde o chyby podstatné nebo ne. Záměnu Beninu a Toga nemusí vyučující pak považovat za chybu a hodnocení udělené počítačem může zlepšit.
V porovnání s jinými programy správně určené pojmy z mapy nemizí a tím se práce pro žáky v závěru nezjednodušuje.
Podrobně vypracované geomorfologické členění ČR napomáhá žákům správně se orientovat na obecně fyzické mapě ČR a zvládnout tuto náročnou kapitolu v učivu 8. ročníku.
Podrobná mapka s hraničními přechody ČR je výbornou pomůckou pro rozšíření znalostí žáků zejména dnes, v době rozmachu cestovního ruchu.
Mezi žáky jsou oblíbené křížovky a spojovačky.
ZŠ Vsetín-Rokytnice Mgr.Hana Pečínková
|