Zeměpis ČR,Evropa,Svět1. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 2. Jakub Trojan, Komplexní recenze 3. Jakub Trojan, dodatek ke Komplexní recenzi 4. Posudek souboru výukových počítačových programů 5. Patrik Malina, PC World 7/2001 6. Marek Šalanda, Computer 2/2000 7. Svět počítaců 5/2003 8. Oblastní komise SOČ 9. Mgr. Karel Fischer - Oficiální recenze pro e-gram 10. Mgr. Jana Novosadová - Oficiální recenze pro e-gram
Evropská unie1. Mgr. Karel Fischer - Oficiální recenze pro e-gram 2. Ing. Petr Koza - Oficiální recenze pro e-gram
Anorganická chemie1. Mgr. Kateřina Blažová - Oficiální recenze pro e-gram 2. Mgr. Ivana Hlavínová - Oficiální recenze pro e-gram
Pracovní listy do zeměpisu1. Mgr. Karel Fischer - Oficiální recenze pro e-gram 2. Mgr. Ivana Hlavínová - Oficiální recenze pro e-gram
PC Autoškola1. PC WORLD, Říjen 2001 (druhý článek) 2. David Procházka, tiscali.cz 30.11.2001 3. David Procházka, Computer 7/02 4. Ohlasy uživatelů
Oficiální recenze č.1 pro www.e-gram.cz
B Hodnocení technických aspektů
B1 Obtížnost instalace
Instalace programu je pro každého uživatele velmi snadná. Po vložení CD se spustí úvodní okno, ve kterém si mohu vybrat:
a) spustit program přímo z CD
b) instalovat program na pevný disk
Po zvolení instalovat program se objeví instalační okno, ve kterém si zvolím umístění instalovaných dat a data poté nainstaluji. Vše proběhlo velmi lehce a pohodově. Program lze též používat jako síťový produkt. V úvodním okně v položce přečíst manuál je též popis instalace produktu.
B2 Využití multimedií
Jedná se o SW obsahující pracovní listy do zeměpisu. Je určen učitelům jako pomůcka k ještě efektivnějším hodinám. Pracovní listy jsou ve formátu BMP.
B3 Spolehlivost průběhu SW
SW není náročný na hardware: vyžaduje PC Pentium 133 a vyšší , 32MB RAM, 4MB HDD, VGA rozlišení 800x600, je určen pro operační systémy WIN 95 a vyšší, já ho testoval na WIN XP. Po celou dobu se choval program velmi spolehlivě a stabilně.
Závěr
Schvaluji
C Hodnocení didaktických aspektů
C1 Shoda s osnovami
Program je rozčleněn do tří skupin:
a) 6. třída
b) 7. třída
c) 8. třída
Každá skupina obsahuje tématické okruhy učiva zeměpisu. Pro každý okruh učiva je připraven příslušný pracovní list. CD obsahuje 130 pracovních listů, které pokrývají dostatečně problematiku výuky zeměpisu na základních a středních školách.
C2 Aktivizace žáka
Aktivizace žáka je dána vlastním charakterem tohoto SW. Ten obsahuje pracovní listy, které mají prázdná místa. Na základě výkladu učitele žáci pracují s pracovními listy a doplňují jednotlivé úkoly v pracovních listech. Při doplňování pracovních listů využívají práci s mapou.
C3 Didaktické metody
Program nabízí možnosti individuální práce žáků, což je pro ně značně motivující. Pracovní listy lze též využít pro skupinovou práci se studenty, např. při práci na SMART Boardu. Tyto způsoby práce jsou pro žáky značně motivující a učiní tak výukové hodiny pestřejší.
C4 Přiměřenost věku
130 pracovních listů obsažených v tomto SW myslím v dostatečné míře zohledňuje učivo probírané na základních a středních školách.
C5 Vytvoření zpětné vazby pro žáka
Probíranou látku v jednotlivých tématických celcích si mohou žáci právě pomocí pracovních listů zopakovat, osvojit si nové pracovní postupy a naučit se i efektivně pracovat s mapou.
Závěr
Schvaluji
D Hodnocení obsahových aspektů
D1 Množství dat a informací
SW obsahuje130 pracovních listů s množstvím úkolů na jednotlivých pracovních listech. Množství učiva na těchto pracovních listech dostatečně pokrývá potřeby výuky zeměpisu na základních a středních školách. Pokud vyučujícímu schází určité téma, které není součástí SW, může si ho pomocí jednoduchého grafického editoru vytvořit se všemi funkcemi programu.
D2 Správnost dat a informací
V prohlížených částech programu jsem neshledal žádné obsahové chyby. Pokud však někdo případně narazí na určitou nesrovnalost, může ji velmi snadno pomocí grafického editoru opravit.
D3 Aktualizace dat a informací
Výrobce se zavazuje na svých webových stránkách umísťovat rozšiřující a opravné balíčky k pracovním listům do zeměpisu.
Závěr
Schvaluji
E Uživatelská přívětivost
E1 Navigační vlastnosti programu
Pracovní plocha programu je rozdělena do tří oken:
1) skupiny ( 6. 8. třída)
2) obsažené listy – seznam pracovních listů v daném ročníku
3) pracovní list – vlastní obsah pracovního listu
Ve spodní části okna jsou navigační lišty pro volby:
a) prohlížet – prohlídnout si pracovní list
b) editovat – editovat pracovní list
c) tisk – vytisknout pracovní list
d) konec – ukončit program
E2 Účelnost grafiky
Grafika programu je pro tento typ softwaru plně dostačující.
E3 Estetika programu
Estetika programu je dostačující.Grafické zpracování je přiměřené vzhledem k účelu tohoto SW. Navigační v tomto programu je velmi jednoduchá a intuitivní.
Závěr
Schvaluji
F Užitná hodnota programu
Závěr
Tento SW by měl vyučujícímu napomoci k efektivnější práci v hodinách zeměpisu. Umožňuje si vytvářet vlastní pracovní listy pro daná témata. Na základě učitelova výkladu je úkolem žáka vyplnit pracovní listy pomocí učebnice, atlasu, či požadavku. Žák tak postupně získává svou vlastní učebnici zeměpisu. Student se tak pod dohledem svého učitele podílí na vytvoření učebnice, díky čemuž si z hodin odnáší efektivně více znalostí. SW se vyznačuje jednoduchým ovládáním a navigací, účelnou grafikou. Obsahově odpovídá tématickým celkům probíraným na základních a středních školách.
Mgr. Karel Fischer, ZŠ Kravsko
|